www.sp87.poznan.pl

Drogi Rodzicu...

„Postawa to podstawa”

Drodzy Rodzice!

W  październiku  bieżącego  roku  rozpoczÄ™liÅ›my  realizacjÄ™  projektu  wychowawczego pt. "Postawa  to podstawa - razem w Å›wiat wartoÅ›ci". Jest to program majÄ…cy na celu wprowadzenie uczniów naszej szkoÅ‚y w Å›wiat wartoÅ›ci moralnych, pokazanie im jakie znaczenia dla jakoÅ›ci życia majÄ… poszczególne wartoÅ›ci, jak ich codzienne realizowanie wpÅ‚ywa na nasze wzajemne relacje.

Rola wychowawcy (rodzica,  nauczyciela)  w  dzisiejszym  Å›wiecie  nie  jest  Å‚atwa,  choć  wydaje  siÄ™, że dostÄ™pność wiedzy na ten temat jest coraz wiÄ™ksza. W ksiÄ™garniach, czy Internecie znajdziemy niezliczonÄ… ilość publikacji na temat skutecznych metod wychowawczych. Wielu rodziców może pozwolić sobie na korzystanie ze wsparcia profesjonalistów (poza szkoÅ‚Ä…) zarówno w wychowaniu, jak też edukacji swoich dzieci. Coraz wiÄ™ksza jest również Å›wiadomość rodziców, wychowawców dotyczÄ…ca wpÅ‚ywu naszego  postÄ™powania i otoczenia, które tworzymy, na dzieci. Prawdopodobnie wszyscy też chcemy wychować dzieci na ludzi szczęśliwych, mÄ…drych, pewnych siebie i swojej wartoÅ›ci, samodzielnych, dobrze radzÄ…cych sobie w relacjach z rówieÅ›nikami , budujÄ…cych dobre i trwaÅ‚e zwiÄ…zki. Niestety obserwujemy, że mimo tych możliwoÅ›ci, warunków i wysiÅ‚ków coraz wiÄ™cej dzieci ma trudnoÅ›ci w nawiÄ…zywaniu satysfakcjonujÄ…cych relacji spoÅ‚ecznych, przestrzeganiu norm, przyswajaniu wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci szkolnych. Wiele dzieci przeżywa bardzo poważne trudnoÅ›ci emocjonalne, popada w różnego rodzaju uzależnienia,  depresje.  Autorki książki pt. Z dzieckiem w Å›wiat wartoÅ›ci, Irena KoźmiÅ„ska i Elżbieta Olszewska, na której w dużej mierze opiera siÄ™ nasz program,  zadajÄ… prowokacyjne pytanie: „Czy  obecnie  dzieci  rodzÄ…  siÄ™  gorsze  niż  50,30  lat  temu?”

I odpowiadajÄ…: „Nie dzieci rodzÄ… siÄ™ takie same, z takimi samymi potrzebami. DorastajÄ… jednak w zupeÅ‚nie innym Å›wiecie ...().... OtrzymujÄ… coraz mniej tego, co jest im potrzebne w zdrowym rozwoju: czasu i miÅ‚oÅ›ci rodziców, stymulacji intelektualnej, kontaktów z wysokÄ… kulturÄ… i pozytywnych wzorców zachowaÅ„, a coraz wiÄ™cej tego, co jest szkodliwe: samotnoÅ›ci, skierowanej przeciwko nim przemocy, przykÅ‚adów agresji, prostactwa, antywzorców."

Rodzice sÄ… pierwszymi  i  najważniejszymi  wychowawcami  dzieci,  a  szkoÅ‚a  powinna  ich  wspierać w realizowaniu tej roli. W zwiÄ…zku z tym zaplanowaliÅ›my  realizacje  programu  wychowawczego  majÄ…cego na celu kreowania pozytywnych postaw u uczniów naszej szkoÅ‚y, poprzez nauczanie ich wartoÅ›ci.  

Ważnym zaÅ‚ożeniem programu jest wskazanie uczniom praktycznych sposobów realizowania wartoÅ›ci w życiu codziennym.

Pragniemy skÅ‚onić uczniów do refleksji na temat tego, co jest dla nich ważne, jakim zasadami chcÄ… siÄ™ kierować w życiu i jakim być dziÄ™ki temu ludźmi.

Ważne jest dla nas, aby poprzez realizacje tego programu poprawić relacje pomiędzy uczniami naszej szkoły. Wprowadzić pozytywne zmiany w naszej szkolnej społeczności:

  • sprawić, aby poprawie ulegÅ‚y relacje interpersonalne, aby opieraÅ‚y siÄ™ one na wzajemnym  szacunku i zaufaniu,
  • sprawić, aby każdy uczeÅ„ czuÅ‚ siÄ™ w szkole nie tylko bezpieczny, ale też doceniany, szanowany, lubiany, aby mógÅ‚ realizować i wyrażać siebie, zaspakajać swoje intelektualne, emocjonalne i spoÅ‚eczne potrzeby, aby nie czuÅ‚ siÄ™ odrzucony, nieakceptowany,
  • pragniemy aby uczniowie naszej  szkoÅ‚y  byli  zmotywowani  do  pracy,  chcieli  siÄ™  rozwijać  i  wierzyli w siebie,
  • chcemy też zmniejszyć czÄ™stotliwość zachowaÅ„ agresywnych uczniów wobec siebie,
  • sprawić aby uczniowie czuli siÄ™ dobrze i dbali o to, aby inni czuli siÄ™ dobrze.

Jest to program zaplanowany na trzy kolejne lata. Zakłada propagowanie 12 wartości moralnych:

  • szacunku,
  • uczciwoÅ›ci,
  • odpowiedzialnoÅ›ci,
  • odwagi,
  • samodyscypliny,
  • pokojowoÅ›ci,
  • sprawiedliwoÅ›ci,
  • szczęścia (optymizmu, humoru),
  • przyjaźni i miÅ‚oÅ›ci,
  • solidarnoÅ›ci,
  • piÄ™kna,
  • mÄ…droÅ›ci.

Drodzy rodzice, ponieważ Wy jesteÅ›cie dla dziecka pierwszymi i najważniejszymi nauczycielami, również nauczycielami wartoÅ›ci, prosimy Was o wsparcie w realizacji przygotowanego programu i zaangażowanie siÄ™ w Å›wiadome wpajanie wartoÅ›ci swoim dzieciom. Jak to zrobić:

  • omawiajÄ…c znaczenie danej wartoÅ›ci podczas swobodnych rozmów z dzieckiem (przy wspólnym posiÅ‚ku, na spacerze, podczas jazdy samochodem itp.) w sposób prosty, przystÄ™pny, posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ przykÅ‚adami ze swojego życia
  • czytajÄ…c dziecku i omawiajÄ…c z nim przeczytane teksty (warto czytać nawet starszym dzieciom, nawet nastolatkom, to doskonaÅ‚y sposób na budowanie z nimi wiÄ™zi)
  • oglÄ…dajÄ…c wspólnie filmy, programy (odpowiednie dla wieku dzieci) i rozmawiajÄ…c o nich z dzieckiem
  • omawiajÄ…c obserwowane i doÅ›wiadczane sytuacje życiowe (przyjemne i nieprzyjemne, radosne i trudne)
  • dyskutujÄ…c z dziećmi o konsekwencjach stosowania i niestosowania wartoÅ›ci
  • doceniajÄ…c ich z zachowania zgodne z wartoÅ›ciami i przede wszystkim "Å›wiecÄ…c przykÅ‚adem"- wedÅ‚ug jakże prawdziwego powiedzenia lepszy przykÅ‚ad, niż wykÅ‚ad.

STYCZEŃ I LUTY MIESIĄCAMI UCZCIWOŚCI

ChcÄ…c wychować nasze dzieci na uczciwych ludzi, sami musimy być dla nich przykÅ‚adem uczciwoÅ›ci. Dzieci sÄ… bardzo uważnymi obserwatorami i szybko dostrzegajÄ…  rozbieżność  miedzy  tym,  co  mówimy  np. w domu, a tym jakie opinie wygÅ‚aszamy w obecnoÅ›ci innych osób. Z Å‚atwoÅ›ciÄ… zauważą nasze nieuczciwe zachowania.  Jeżeli jeździmy komunikacjÄ… miejskÄ… bez biletu i jesteÅ›my dumni z tego, że do tej pory nie zostaliÅ›my „przyÅ‚apani”; jeżeli wyÅ›miewamy siÄ™ w domu z naszych znajomych, udajÄ…c przed nimi pozytywne nastawienie; jeżeli nie oddajemy pożyczonych rzeczy i pieniÄ™dzy; używamy „wygodnych”  kÅ‚amstw, nieskuteczne mogÄ… być nawet wielogodzinne rozmowy na temat uczciwoÅ›ci. Bardziej prawdopodobne jest, że nasz syn, czy córka zdobÄ™dzie przekonanie, że nieuczciwe zachowania, za które nie ponosi siÄ™ konsekwencji, sÄ… przejawem dobrego radzenia sobie w życiu i sprytu.

Nie do przecenienia w uczeniu dzieci uczciwych zachowaÅ„ oraz wpajaniu im uczciwoÅ›ci, jako wartoÅ›ci moralnej, jest nie tylko nasz osobisty przykÅ‚ad, ale również nasze reakcje na zachowania dzieci. Jeżeli wiemy, że dziecko zachowaÅ‚o siÄ™ nieuczciwie (np. nie przygotowaÅ‚o siÄ™ do sprawdzianu, ale dostaÅ‚o dobrÄ… ocenÄ™, ponieważ odpisaÅ‚o od kolegi; przywÅ‚aszczyÅ‚o sobie cudzÄ… rzecz, powiedziaÅ‚o nieprawdÄ™), a bezpoÅ›rednie skutki tej nieuczciwoÅ›ci sÄ… pozytywne (np. dobra ocena, zadowolenie dziecka, udaÅ‚o mu siÄ™ uniknąć jakiejÅ› trudnej sytuacji itp.) i nie zareagujemy na to, dajemy mu tym samym przyzwolenie na maÅ‚e nieuczciwoÅ›ci.

W przyszłości może to prowadzić do poważnego łamania zasad i wartości.

Jeżeli  natomiast  dziecko  przyzna  siÄ™  nam  do   tego, że  zachowaÅ‚o siÄ™ nieuczciwie, powiedziaÅ‚o nieprawdÄ™ i wykazuje skruchÄ™, chęć poprawy, doceÅ„my to i spokojnie z nim porozmawiajmy, o tym jak naprawić ten bÅ‚Ä…d, czy też jak zachować siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci. Nie poniżajmy dziecka i nie oÅ›mieszajmy go, zwÅ‚aszcza publicznie. DoceÅ„my odwagÄ™, gdyż nie od tego w dużej mierze zależy, czy dziecko w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie mówiÅ‚o nam prawdÄ™, czy wybierze strategiÄ™ oszukiwania i manipulowania informacjami.

Ja rozumiemy uczciwość:

Uczciwość to mówienie i poszanowanie prawdy, rzetelność, nieprzywÅ‚aszczanie sobie cudzej wÅ‚asnoÅ›ci, stosowanie zasady bezstronnoÅ›ci i równoÅ›ci praw.

Składowe uczciwości:

  • mówienie prawdy (nawet wtedy, gdy jest dla nas niewygodna i może narazić nas na przykre konsekwencje)
  • niesiÄ™ganie po cudzÄ… wÅ‚asność (bez wiedzy i zgody wÅ‚aÅ›ciciela, oddawanie pożyczonej wÅ‚asnoÅ›ci)
  • staranne i należyte wykonywanie swoich prac i obowiÄ…zków (zaangażowanie w naukÄ™, podejmowanie staraÅ„ na miarÄ™ swoich możliwoÅ›ci)

Wobec kogo i czego należy być uczciwym:

  • wobec siebie samego
  • wobec innych ludzi
  • wobec pracy (nauki) i obowiÄ…zków
  • w obliczu faktów, zjawisk, spotykajÄ…cych nas problemów

Proponowane aktywności:

  1. Zastanówmy siÄ™ wspólnie z dzieckiem jakie skutki dziÅ› i w przyszÅ‚oÅ›ci może przynieść nieuczciwe zachowanie, na podstawie poniższych przykÅ‚adów lub wÅ‚asnych historii:

Mariusz jest studentem medycyny. W przyszÅ‚oÅ›ci zostanie lekarzem i bÄ™dzie leczyÅ‚ ludzi. Od dÅ‚uższego czasu nie przykÅ‚ada siÄ™ jednak do nauki. Na kilku ostatnich egzaminach udaÅ‚o mu siÄ™ Å›ciÄ…gnąć od koleżanki i dostaÅ‚ bardzo dobrÄ… ocenÄ™. PracÄ™ semestralnÄ… „kupiÅ‚” w Internecie od nieznajomej osoby.  Podczas przygotowywania zadaÅ„ grupowych wyrÄ™cza siÄ™ innymi, tÅ‚umaczÄ…c siÄ™, że nie ma zbyt wiele czasu, bo musi opiekować siÄ™ chorym ojcem. Jego ojciec nie jest chory, a Mariusz poÅ›wiÄ™ca czas wolny na gry komputerowe i spotkania ze znajomymi. CzÄ™sto wykrÄ™ca siÄ™ od obowiÄ…zków domowych, mówiÄ…c rodzicom, że siÄ™ uczy, co nie jest zgodne z prawdÄ…. 

Czy Mariusz zachowuje się uczciwie? jakie skutki może mieć w przyszłości takie zachowanie Mariusza?

Marek znalazÅ‚ na klatce schodowej w swoim bloku portfel. Jest w nim 300zÅ‚. Niestety nie byÅ‚o w nim żadnego dokumentu, z danymi wÅ‚aÅ›ciciela. Marek zabraÅ‚ portfel do domu. Nie powiedziaÅ‚ o niczym rodzicom i zastanawiaÅ‚, czy nie kupić sobie za te pieniÄ…dze nowych sportowych butów, o których marzyÅ‚. NastÄ™pnego dnia, byÅ‚ już przed sklepem, ale jednak nie zdecydowaÅ‚ siÄ™ na zakup butów. WróciÅ‚ do domu i powiedziaÅ‚ rodzicom o znalezieniu portfela. Rodzice wywiesili w bloku ogÅ‚oszenie i kilka godzin później zgÅ‚osiÅ‚a siÄ™ do mich Pani Wanda, starsza, samotna osoba. Po dokÅ‚adnym opisaniu przez niÄ… portfela i jego zawartoÅ›ci nie byÅ‚o wÄ…tpliwoÅ›ci, że należy on do niej. Pani Wanda serdecznie podziÄ™kowaÅ‚a Markowi, tym bardziej, że w portfelu byÅ‚y pieniÄ…dze, które musiaÅ‚y jej wystarczyć  na życie, przez nastÄ™pne 2 tygodnie. 

Czy Marek zachował się uczciwie? Jakie skutki przyniosła jego decyzja?

Julita wyszÅ‚a na spacer ze swoim psem Rockim. Na dworze siÄ…piÅ‚ deszcz, byÅ‚o chÅ‚odno. Julita zrobiÅ‚a to niechÄ™tnie, bo wÅ‚aÅ›nie oglÄ…daÅ‚a swój ulubiony serial. W pobliskim parku Julita spotkaÅ‚a  koleżankÄ™, rozmawiaÅ‚a z niÄ… wiÄ™c spacer minÄ…Å‚  jej szybko. Dziewczyny siÄ™ „zagadaÅ‚y” i Julita zapomniaÅ‚a przypiąć smycz Rockiego, kiedy podchodzili do przejÅ›cia dla pieszych. Pies wbiegÅ‚ na ulicÄ™ i zostaÅ‚ potrÄ…cony przez auto. Szybko siÄ™ jednak podniósÅ‚ i pobiegÅ‚a w stronÄ™ domu. Julita szybko pożegnaÅ‚a siÄ™ z koleżankÄ… i nie zwracajÄ…c uwagi na kierowcÄ™, który coÅ› do niej mówi, pobiegÅ‚a do domu. Rocki byÅ‚ już pod bramkÄ…. Julita przestraszona obejrzaÅ‚a psa ze wszystkich stron. Nie miaÅ‚ żadnych widocznych obrażeÅ„. Dziewczyna uspokoiÅ‚a siÄ™ i po chwili weszÅ‚a do domu, jakby nic  siÄ™ nie staÅ‚o.  Rocki przez resztÄ™ dnia byÅ‚ osowiaÅ‚y, nie chciaÅ‚ jeść. Wieczorem zaczÄ…Å‚ ciężko oddychać i pojÄ™kiwać. Rodzice zaniepokojeni zastanawiali siÄ™, czy nie zabrać psa do lekarza.

Czy Julita zachowała się uczciwie? jakie skutki może mieć jej zachowanie?

2. Porozmawiajmy z dziećmi o tym, dlaczego ludzie kÅ‚amiÄ…  i jakie skutki może mieć mównie nieprawdy:

Przyczyny mówienia nieprawdy, np.:

  • ze strachu przed karÄ… lub nieprzyjemnymi konsekwencjami
  • żeby coÅ› zdobyć, osiÄ…gnąć
  • ze wstydu, żeby zachować twarz
  • dla żartu
  • żeby kogoÅ› nie zranić
  • żeby kogoÅ› uchronić przed karÄ…
  • inne powody

Konsekwencje mówienia nieprawdy:

  • unikniecie na jakiÅ› czas kary, przykrych konsekwencji, niezadowolenia rodziców
  • chwilowe zachowanie twarzy (do momentu, gdy prawda nie wyjdzie na jaw)
  • zdobycie czegoÅ›, bez wysiÅ‚ku i zapracowania na to
  • utrzymanie kogoÅ› w "bÅ‚ogiej" nieÅ›wiadomoÅ›ci, o jakimÅ› przykrym wydarzeniu
  • utrata zaufania wÅ›ród najbliższych osób: przyjacióÅ‚, rodziny oraz dalszych osób: nauczycieli, znajomych, wspóÅ‚pracowników
  • przykre odczucia, "wyrzuty sumienia"
  • smutek, żal, poczucie zawiedzenia, utrata poczucia bezpieczeÅ„stwa – u osoby,  którÄ… okÅ‚amano, okradziono
  • utrata dóbr materialnych, pieniÄ™dzy (czasami jedynych Å›rodków do życia), przez ludzi, którzy zostali oszukani, okradzeni
  • wyższe ceny w sklepach, wyższe ceny ubezpieczeÅ„
  • inne przykÅ‚ady

 3. Zbudujmy z mÅ‚odszymi dziećmi dwa domy z klocków. Pierwszy zbudujmy nierzetelnie, niedokÅ‚adnie, pomijajÄ…c różne elementy konstrukcji, tak aby siÄ™ „jako tako trzymaÅ‚o". Drugi zbudujmy dokÅ‚adnie,  starannie, z dbaÅ‚oÅ›ciÄ… o trwaÅ‚ość konstrukcji. Poddajmy oba domy próbie wytrzymaÅ‚oÅ›ci (np. poprzez potrzÄ…sanie domami, poÅ‚ożenie na nich ciężkich przedmiotów itp.). Porozmawiajmy z dziećmi o tym, co staÅ‚o siÄ™ z obiema konstrukcjami i jakie mogÅ‚yby być  skutki  nierzetelnego  zbudowania  prawdziwego  domu.  Porozmawiajmy o możliwych skutkach nierzetelnego wykonywania innych prac ( w wykonywaniu różnych zawodów, oraz w uczeniu siÄ™, przygotowywaniu do wykonywania różnych prac).

4. GrajÄ…c z dziećmi w gry planszowe, porozmawiajmy z nimi o tym, jak uczciwość i nieuczciwość zachowania może wpÅ‚ywać na samopoczucie graczy, czy możliwa jest prawdziwa zabawa, relaks, radość, gdy któryÅ› z graczy oszukuje.

Polecane lektury:

Dla dzieci młodszych:

  1. Pinokio; Carlo Colodi
  2. Kłamczucha, Pchła szachrajka, Szelmostwa Lisa Witalisa; J. Brzechwa
  3. Mania czy Ania; Erich Kastner
  4. Pipi Pończoszanka; Astrid Lindgren
  5. Dzieci Pana Majstra; Zofia Rogoszówna

Dla dzieci starszych:

  1. Most na rzece Kwai; Pierre Boulle
  2. Kamizelka; Bolesław Prus
  3. Folwark Zwierzęcy, G.Orwell

Dla dzieci mÅ‚odszych lub starszych, wedÅ‚ug uznania rodziców:

  1. Szatan z siódmej klasy, K. MakuszyÅ„ski
  2. Ania z Zielonego Wzgórza, L. M. Montgomery
  3. Dziecko Noego, E – E. Schmitt
  4. Opowieści z Narni; C. S. Lewis
  5. KsiÄ™ga cnót; Zbigniew Rau

 

Październik i listopad miesiącami szacunku

Rozpoczynamy od szacunku, ponieważ jest on podstawÄ… i warunkiem wszystkich innych wartoÅ›ci moralnych. Jeżeli szanujemy innych i siebie nie kÅ‚amiemy (jesteÅ›my uczciwi), wywiÄ…zujemy siÄ™ z obietnic (jesteÅ›my odpowiedzialni), uczymy siÄ™ i staramy rozwijać umiejÄ™tnoÅ›ci (wartoÅ›ciÄ…   jest dla nas mÄ…drość) itp.

Jak rozumiemy szacunek: jest to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro drugiej osoby.

Co składa się na szacunek:

  • grzeczność
  • troska o uczucia innych osób i poszanowanie ich godnoÅ›ci
  • dbaÅ‚ość o dobro innych (poszanowanie cudzej wolnoÅ›ci, przestrzeni prywatnej, zaspakajanie potrzeb innych, ochrona bezpieczeÅ„stwa i wÅ‚asnoÅ›ci innych
  • poszanowanie odmiennoÅ›ci
  • poszanowanie wÅ‚asnej godnoÅ›ci
  • honor (dbanie o swoje dobre imiÄ™, dotrzymywanie sÅ‚owa)
  • dbaÅ‚ość o wÅ‚asne dobro (zdrowie, wyksztaÅ‚cenie itp.)
  • podziw, uznanie, docenianie

Proponowane aktywności:

1. Grzeczność w sÅ‚owach: Zróbmy z dziećmi listy sÅ‚ów grzecznych i niegrzecznych (w formie plakatu, karteczek samoprzylepnych itp.) przeczytajmy gÅ‚oÅ›no jedne i drugie i omówmy jakie wywoÅ‚ujÄ… w nas uczucia

2. Grzeczność w sÅ‚owach: Gdy już wiemy jakie sÅ‚owa sÄ… niegrzeczne, zróbmy domowy eksperyment. Przygotujmy tyle sÅ‚oików ilu jest domowników oraz maÅ‚e kamyki, monety (np. jednogroszowe), ziarnka grochu. Przypiszmy każdemu jeden sÅ‚oik. Za każdym razem gdy ktoÅ› użyje niegrzecznego sÅ‚owa, okreÅ›lenia wrzucamy do jego sÅ‚oika kamyk/monetÄ™/ziarnko. Pod koniec dnia możemy porównać nasze zebrane plony i porozmawiać o tym, jak zmienić nasze zachowanie jeżeli zbyt czÄ™sto używamy niegrzecznych sÅ‚ów (wyzwisk, przezwisk, wulgaryzmów, przekleÅ„stw itp.) Za kilka dni powtórzmy to ćwiczenie.

3. Grzeczność w gestach i zachowaniu: Obejrzyjmy wspólnie jakiÅ› "stary" film i porozmawiajmy o tym, jakie zasady obowiÄ…zywaÅ‚y kiedyÅ›, a jakie obowiÄ…zujÄ… teraz. Czy jakieÅ› gesty i zachowania, uznawane kiedyÅ› za obowiÄ…zkowe odeszÅ‚y już do lamusa.

4. Grzeczność w gestach i zachowaniu: zróbmy sobie w domu Å›wiÄ™to grzecznoÅ›ci. Ustalmy zasady grzecznoÅ›ci, jakie zachowania sÄ… w danej sytuacji wskazane (np. jak zachowujemy siÄ™ przy stole, w czym sobie pomagamy, kiedy i jakich zwrotów grzecznoÅ›ciowych używamy), a jakie zabronione lub niemile widziane. Po caÅ‚ym dniu zaplanujmy przyjemność, atrakcjÄ™ dla caÅ‚ej rodziny. Porozmawiajmy też o naszych odczuciach, wrażeniach spostrzeżeniach.

Polecane lektury:

Dla dzieci młodszych:

1.Brzydkie kaczÄ…tko, H. C. Andersen

2.Kwoka, Jan Brzechwa, J. Brzechwa

3. Balsam dla duszy dziecka, J. Canfield, M. V. Hansen

4. Rasmus i wÅ‚óczÄ™ga, Dzieci z Bulerbyn,  Astrid Lindgren

5. Szacunek- ja na niego zasługuję i innym go okazuję! Z serii Skrzat od dobrych rad, T. i J. O'Neal

6. Ale ja tak chcÄ™, B. Ostrowiecka

7. Żabka i obcy, M. Velthuijs

8. Sekret Taty i ciężarówka, A – C. Westly

Dla dzieci starszych:

1. Cudowne ręce, B. Carson

2. Samotność Bogów, D. Terakowska

3. Balsam dla duszy nastolatka, J. Canfield, M. V. Hansen, K. Kisberger

4. Inny, R. Kapuściński

5. Zabić drozda, H. Lee

6. Folwark Zwierzęcy, G. Orwell

7. Jak uleczyć fanatyka, A. Oz

8. Prawda czy wyzwanie, A. Thor

9. Pamiętnik na trzy głosy, T. Torres

Dla dzieci mÅ‚odszych lub starszych, wedÅ‚ug uznania rodziców:

1. Szatan z siódmej klasy, K. MakuszyÅ„ski

2. Ania z Zielonego Wzgórza, L. M. Montgomery

3. Oskar i pani Róża, Dziecko Noego, E – E. Schmitt

 
Psycholog szkolny
Karolina Emanowicz

 

http://zsp7poznan.pl/Drogi_Rodzicu___.html