www.sp87.poznan.pl
Pierwsza wizyta dzieci w muzeum – odkrywanie sztuki i tworzenie własnych dzieł.

Dnia 19 stycznia 2025 roku klasy drugie uczestniczyły w zajęciach na terenie Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Pierwsza wizyta w muzeum to dla dzieci wyjątkowe przeżycie, które pozwala na zetknięcie się z różnorodnymi formami sztuki i rozwijanie wyobraźni.
Zwiedzanie muzeum uczniowie rozpoczęli od galerii malarstwa. Każdy obraz, czy to przedstawiający krajobraz, portret, autoportret, czy martwą naturę, skrywa swoją historię. W trakcie oglądania prac plastycznych, Pani prowadząca zajęcia zwracała uczniom uwagę na detale – jak malarz uchwycił światło, jakie kolory dominują, czy kompozycja obrazu jest harmonijna. Krajobrazy, które często ukazują piękno przyrody, mogą inspirować do rozmów o otaczającym nas świecie. Portrety natomiast dają okazję do dyskusji o emocjach, które można dostrzec w twarzach postaci. Autoportrety z kolei pokazują, jak artyści postrzegają samych siebie, co może być fascynującym tematem do refleksji. Martwa natura, czyli obrazy przedstawiające martwe przedmioty, zachęca do rozmowy o symbolice przedmiotów, które artyści wybierają do przedstawienia.
Następnie używając różnych przedmiotów – owoców, kwiatów, naczyń czy innych drobiazgów – dzieci uczyły się, jak dobrać elementy w taki sposób, by stworzyć spójną kompozycję. Układanie martwej natury rozwija zdolności obserwacyjne i estetyczne, a także zachęca do eksperymentowania z formą i kolorem.
Jednym z najbardziej interesujących doświadczeń dla dzieci była okazja, by zobaczyć obraz stworzony za pomocą liczb. Dzieło, które w swojej formie przypominało czerwony dywan, składało się z elementów, które w pierwszej chwili trudno było rozpoznać. Jednak po dłuższej chwili obserwacji dzieci mogły dostrzec, że obraz został „namalowany” za pomocą liczbowych sekwencji. Tego rodzaju eksperyment z liczbami i sztuką rozbudził wyobraźnię młodych oglądających, dając im nowe spojrzenie na to, jak matematyka i sztuka mogą się łączyć.
Podczas wizyty dzieci miały również możliwość stworzyć własne prace plastyczne, inspirowane obrazami, które zobaczyły w muzeum. Zajęcia plastyczne pozwalają na wyrażenie własnych emocji i interpretacji dzieł sztuki. Dzięki temu dzieci mogły poczuć się jak mali artyści, którzy za pomocą kolorów, kształtów i tekstur opowiadają własne historie.
Wychowawczynie klas drugich
Justyna Bączyk, Danuta Zarzycka
Czytaj również:
Uczniowie klas pierwszych w Poznańskim Centrum Dziedzictwa
Dzień gier planszowych w naszej szkole
Rekrutacja do przedszkola
Rekrutacja do klasy pierwszej
Ferie zimowe
Spotkanie wigilijne w klasie 4a
Wyniki konkursu religijnego WŚRÓD NOCNEJ CISZY
Akcja WOŚP w Zespole Szkolno–Przedszkolnym nr 7
W Laboratorium Wyobraźni
Wycieczka do Ogrodu Ekologicznego Gładysiakowie